Sivrihisarlılar Sosyal, Kültür ve Dayanışma Derneği Başkanı İsmail Arslan, Eskişehir’de yaklaşık 150 bin Sivrihisarlının yaşadığını belirterek, derneğin kültür, sanat ve dayanışma faaliyetleriyle hemşehrileri bir araya getirdiğini söyledi. Arslan, Sivrihisarlıların kent yaşamında önemli bir güç olduğunu vurgulayarak, birlik ve beraberlik çalışmalarını sürdüreceklerini ifade etti.

Sivrihisarlılar Sosyal, Kültür ve Dayanışma Derneği Başkanı İsmail Arslan, dernek hakkındaki detayları Eskişehir Haber Ajansı Muhabiri Buse Kuşcu’ya anlattı.

Sivrihisarlılar Derneği 1-1

BUSE KUŞCU: Sivrihisarlılar Derneği ne zamandır faaliyet gösteriyor? Kuruluş sürecinizden ve bugüne kadar geçen yolculuktan biraz bahseder misiniz?

İSMAİL ARSLAN: Sivrihisarlılar Sosyal, Kültür ve Dayanışma Derneği'miz, kısa adı Sivrihisarlılar Derneği, hatta üçüncü ismi de var, ES-SİV-DER kısa yazılışı, 1998 yılında faaliyete geçiyor. Daha sonraki yıllarda çeşitli etkinliklerle hiç kapanmadan günümüze kadar ulaşıyor. Şu anda 1600 civarında üyemiz var.

Sadece hemşeri değil, aynı zamanda kültür ve sanat derneği

Dernek olarak hangi alanlarda çalışmalar yürütüyorsunuz? Faaliyetlerinizi kısaca özetler misiniz?

Derneğimizde binamızın kendimizin olması vesilesiyle, yani bir başka ifadeyle, inşaat halinden yeni binaya kavuşmakla birlikte etkinliklerimiz ivme kazandı. Daha önceki yerimizde maalesef önemli bir etkinlik yapamıyorduk. Tabii ki binanın derneklerde ve STK'larda kendisinin olması büyük avantaj oluyor. Bu avantajları kullanmaya başladık. İlk defa 2016 yılında eski bir bina aldık. Daha sonra bir yıl sonra ikinci bir bina aldık. Ve 2019 yılbaşında binaları yıktırdık, temizlik yaptırdık ve inşaat ruhsatıyla yeni inşaatımıza başladık. Bir yıla kalmadan inşaatımızı bitirerek yeni yerimize, şu andaki mevcut binamıza kavuştuk. Tabii ki bu binaya kavuşmakla birlikte yaklaşık yılda en az 5 etkinlik yapmaktayız. Bu kursların büyük bir bölümü Odunpazarı Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü işbirliğiyle yapıyor. Yani hocasını oradan alıyoruz, diğer bütün tedarikleri biz temin ediyoruz. Böyle bir işbirliği neticesinde İngilizce kursu, el sanatları, nakış, bayanlara yönelik örgü kursları, bayan halk dansları topluluğu oluşturduk. Ve akabinde Türk sanat müziği, Türk halk müziği koroları oluşturduk. Yani birkaç yıldır dernek binamızda bu tür etkinlikleri hızlı bir şekilde devam ettiriyoruz.

Bizim derneğimiz hemşeri derneği olmakla birlikte isminden de anlayacağı üzere Kültür ve Sanat Derneği. Dolayısıyla kültür ve sanata ilgi duyan bütün Eskişehirli vatandaşlarımıza kapımızı açıyoruz. Etkinliklere katılmak isteyen insanlarımıza da bu fırsatı veriyoruz.

İlçede 21 bin, merkezde 150 bin Sivrihisarlı var

Eskişehir merkezinde yaşayan Sivrihisarlı sayısı ne kadar ve bu nüfus yoğun olarak hangi mahallelerde yerleşmiş durumda?

Dış ilçeler bakımından düşündüğümüz zaman Sivrihisarlı nüfusu 12 ilçe içerisinden en kalabalık olan nüfusa sahip. Fakat Eskişehir ilçeleri küçük nüfusa sahip...Sivrihisar tarihi bir ilçe olduğu için, geçmişi ve mazisi de çok derinlere hitap ettiği için yıllardır Sivrihisarlılar büyük ölçüde yüzde 80 ila 90 oranında Eskişehir'e göçmüştür. Tabii bunun sebepleri var. İşsizlik, ticaret vs. gibi…

1927 yılında Atatürk'ün döneminde ilk nüfus sayımına göre Sivrihisar nüfusu 32 bin, Eskişehir nüfusu 80 bin civarında. Böyle bir oranlamaya tabir ettiğimiz zaman Sivrihisar'ın Eskişehir'de ne kadar fazla olduğunu çıkarıyoruz. Bilindiği üzere resmi kayıtlarda Sivrihisar ilçemizin köylerle birlikte 21 bin nüfusu var. Ancak nüfusun büyük çoğunluğu yerleşik olarak Eskişehir'de ikamet ettiği için bu da 150 bin civarındadır. Topladığımız zaman 170-180 bin civarında Eskişehir nüfusuna hitap ediyoruz.

Bizim amaçlarımızdan birisi, buradaki yerleşik hayattaki Sivrihisarlı hemşerilerimizi bilinçlendirmek, organize etmek, kaynaştırmak, birlik ve beraberliği sağlayarak Sivrihisar bilincinin ayakta tutulması.

Sivrihisarlıların önemli bir kısmı Odunpazarı bölgesinde. Geçen yerel seçimlerde 12 adet mahallenin muhtarı Sivrihisar kökenliydi. Bu 2019 seçimlerinde 2-3 civarındaydı. Şimdi 12'ye yükseldi ve büyük mahalleleri de kapsıyor bu. Örnek verecek olursak 60 bin nüfus Emek mahallesi var. Bunların önemli bir kısmı hemen hemen Sivrihisarlı nüfusuna sahip. 71 Evler, Gökmeydan, Kurtuluş, Erenköy, Çankaya, Sümerevler, Vişnelik, Akarbaşı gibi mahallelerde yoğun olarak Sivrihisarlıya rast gelmek mümkün. Tepebaşı bölgesinde de var ama Odunpazarı kadar yoğun değil.

Frigya’dan Osmanlı’ya medeniyetlerin beşiği

Sivrihisar’ı, Eskişehir’in diğer 11 kırsal ilçesinden ayıran özellikler neler?

Sivrihisar tarihi bir ilçe… Tarihi ilçe olma hasebiyle birçok medeniyetler yaşanmış Sivrihisar'da. Roma uygarlığı, Frigya uygarlığı, hatta ana kraliçe Kibele, Balni Sergan'ı, Pessinus harabelerinde uzun bir müddet yaşamış. Zaten orası kral yolu. Gordion'a kadar gider Ege'den kral yolu olduğu için. Daha sonra Anadolu'nun fethedilmesiyle birlikte Selçuklu dönemi, Osmanlı dönemi ve Türkiye Cumhuriyeti dönemi. Bu Türkiye Cumhuriyeti döneminin bir ayrı özelliği de şu; Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk Sakarya Savaşı'nı kazandıktan sonra Yunan ordusunu geri püskürtüyor ve Sivrihisar kurtuluyor. Karargahı bir haftalığına Sivrihisar'a taşıyor. Zaimağa Konağı dediğimiz şu andaki tarihi bir konak olan bu yapıda yaklaşık bir hafta boyunca bakanlar kurulu topluyor. Biz bunu şu şekilde izah ediyoruz: Atatürk'ün Ankara dışında İlk Bakanlar Kurulu'nu topladığı ilçe diyerek anılıyor Sivrihisar. Burada büyük taarruz için hazırlıklar yapılıyor. Hatta Rusya ve Azerbaycan Büyükelçileri ve yetkilileri, bakanları da geliyor. Onlarla da yardım bakımından istişarelerde bulunuluyor. Atatürk'ün burada kaldığı sürede Sivrihisarlılar ona büyük rahmet göstermiş ve yardımcı olmuşlardır.

Ayrıca ilçemizin tarihi özelliklerine baktığımız zaman Ulu Camii var Selçuklu eseridir. Kilise var, Ermeniler yaşamış bir dönem. Hamamkarahisar var, Çardak Hamam dediğimiz kaplıcalar ve orada bir cami var, Selçuklu eseridir. Yakın bir zamanda restorasyon yapıldı. Ayrıca Gavur Hamamı dediğimiz bir hamam var. Orada restorasyon çalışmalarına başlandı. Çan Saati, Seyir Tepesi var. Birçok eseri üzerinde taşıyor Sivrihisar ilçemiz. Çok zengin. Ayrıca Sivrihisar’ın coğrafi bakımından Türkiye'ye de ayrı bir özelliği var. Diğer ilçelere bakıldığında coğrafi gelişimi bakımından 8. büyük ilçemiz.

Ayrıca geleneksel yemek kültürü çok zengin. Arabaşı, Ara Aşı diyoruz biz Orta Asya kültüründen dolayı. Bamya çorbası, su böreği, baklava, hatta Kepen kelemi, Koçaş patlıcanı, Koltan soğanı, Kaymaz fasülyesi gibi birçok yiyecek kültürüne sahiplik ediyor Sivrihisar ilçemiz.

2016 yılı Sivrihisar Derneği’nde bir dönüşüm noktası oldu

2016 yılında “Sivrihisarlıların Eskişehir’de büyük bir güç olduğunu hissettireceğiz” demiştiniz. Bu söyleminizi Eskişehir halkına ne ölçüde geçirebildiniz?

2016 yılı Sivrihisar Derneği'nde bir dönüşüm noktası. 2015 yılında göreve başladım ve kongrede, “Bu bina kiralık, bu yerleşim yeri bize yakışmıyor. Büyük bir camia olan Sivrihisar camiasına iyi bir yer, iyi bir bina kazandıracağız” diye söz vermiştim. 2016 yılında az önce ifade ettiğim gibi eski binayı aldık. Bir, iki yıl içerisinde ikinci bina, daha sonra inşaat ve yeni binamıza yerleştik. Bu bizim için bir dönüşüm noktasıydı. Şimdi dikkat ederseniz son yıllarda Sivrihisar Derneği, Eskişehir'de bir marka olma yoluna girmiştir. Yani sadece hemşeri derneği değiliz. Aynı zamanda kültür ve sanat derneğiyiz. Birçok yetkinliği binamızda gerçekleştirme kabiliyetine sahibiz. Binamızda değil, sınırda değil, daha başka yerlerde de birçok yetkinlik yaptık. İftar yemekleri, arabaşı etkinlikleri gibi birçok yetkinlik yaparız. Buradaki amaç Sivrihisar camiasını Eskişehir'de belli bir konuma yükseltmek. Yani kendisinden beklenen bir güce kavuşturmak. Büyük ölçüde belli bir mesafe kat ettiğimizi düşünüyorum. Son bir haftada 4 etkinlik gerçekleştirme başarısı elde ettik. Bu büyük bir olaydır. Yani yadsınamayacak bir şey değil. Öyle ki gün aşağı 500'er, 600'er, 700'er kişilik salonlarda korolarımız konser verdi. Halk oyunlarımız dans gösteri yaptı. Sanatları kursiyerlerimiz yine programlar yaptı. Dolayısıyla büyük ölçüde Eskişehir'de tanınan bir demek haline geldik. Dikkat edersen bu kadar canlı, bu kadar hareketli sivil toplum kuruluşu Eskişehir'de çok az. Biz bunların daha başarılı olanları kategorisinde kendimizi gösterebiliyoruz.

Her kesimi kapsayan kucaklayıcı yönetim modeli

Şehrin önde gelenleri ve Sivrihisar Belediye Başkanı Habil Dökmeci'nin derneğinize olan ilgisi nasıl?

Derneğimiz siyaset üstü bir kurumdur. Çünkü bizim üyelerimiz arasında her partiden, her dünya görüşünden sahip olan insanlar var. Dolayısıyla bütün siyasi partilerimizle iş birliği yaparız. Bizi ziyaret ederler, biz de ziyaretlerine gideriz. Büyükşehir, Tepebaşı ve Odunpazarı Belediyeleri ile ilişkilerimiz gayet iyidir. Tepebaşı Belediye Başkanımız Sayın Ahmet Ataç kurucu üyelerimizdendir. Yıllar önce kuruluş çalışmasında katkısı bulunmuştur. Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanımız Sayın Ayşe Ünlüce ile sık sık programlarda görüşüyoruz, istişarelerde bulunuyoruz. Hem genel hem ulusal konularda sohbet etme imkanına sahibiz. Dolayısıyla yerel yönetimlerde bir sıkıntı yoktur.

Bizim ikinci ayağımız Sivrihisar. Ne kadar Eskişehir'de ikamet etsek ve yaşasak da Sivrihisar’la bağlantımızı hiçbir zaman koparmayız. Sivrihisar Belediye başkanlarıyla her zaman iyi ilişkilerimiz olmuştur. Bundan önceki Hamid Yüzügüllü’yle de, şuandaki belediye başkanımız Habil Dökmeci’yle de her zaman diyalog içerisindeyiz. Sivrihisar ile ilgili paylaşımlarda bulunuruz. Yardım ve destek istendiğinde her zaman yanlarında yer almışızdır. Onlar bize de gelir, ziyaretlerde bulunur. Bizim de birçok konuda paylaşım yaparlar. Bizim programlarımızda işlere gelirler.

Sayın Valimiz Erdinç Yılmaz’da ilçemizde dört yıl kaymakamlık yaptı. Biz bu etkinliklere başladığımız zaman her zaman aramızda oldu. Birçok programda beraber olduk. Daha sonra Tepebaşı Kaymakamlığı sürecinde de iyi ilişkilerimiz vardı. Osmaniye Valisi olduktan sonra da diyalogumuz kesilmedi. Zaman zaman irtibat kurmuşuzdur. Eskişehir'e vali olunca da çok mutlu olduk. Çünkü bizim içimizden biri olarak görürüz. Yönetim kurulu olarak ziyarete gittiğimizde Valimiz Erdinç Yılmaz’ı Sivrihisar Onursal Üyesi olarak kaydettik. Şu anda tabii ki bizim Fahri Üyemiz konumundadır. Dolayısıyla Eskişehir Valimizin Eskişehir'de birçok faaliyetlere, birçok çalışmalara imza atacağı inancındayım.

İflas düşük, hesabını bilen bir toplum…

Sivrihisar Derneğinin önümüzdeki döneme ilişkin hedefleri neler?

Sivrihisarlılar Derneği'miz dün itibariyle yaz tatiline girdi diyebiliriz. Çünkü gerçekten çok yoğun bir çalışma döneminden geçtik. Yani bizim şu anda 200-300 civarında kursiyerimiz var. Hepsi tatile girdi diyebiliriz. Birkaç ay tatil döneminden sonra sonbaharla birlikte birçok kursları yine açacağız. Bu beş kurs olur, altı olur. Şu anda bilemiyorum. Taleplere göre biz değerlendirmeye alıyoruz. Binamız müsait. Her zaman kapımızı kültür ve sanat faaliyetlerine açarız. Yani bu bahsettiğim faaliyetler dışında da eğer talep gelirse biz kurs açmaktan çekinmeyiz. Kesinlikle yaparız.

Bunun dışında tabii kış sezonunda arabaşı etkinliğini birinci planda yapmayı düşünüyoruz. Yine iftar programlarında olsun, diğer faaliyetlerde olsun hemşerilerimizle diyalog halindeyiz. Özellikle Ramazan kutsal ayında hayırsever iş adamlarımızın katkılarıyla birçok aileye alışveriş kartı yardımında bulunduk. Giysi yardımında bulunduk. Sivrihisarlılar cimri değil tutumludur. Haddini, hesabını bilir. Hatta Eskişehir'e göçerken de önce dükkanını alır, iş yerini alır binası, dairesini alır. İflas olayı çok nadirdir. Dolayısıyla bu insanlardan biz her zaman yararlanmışızdır, destekleri almışızdır. Binamızın yapılması da bunun en güzel örneğidir.

Eskişehir’in geleceği için ortak akıl ve işbirliği mesajı

Eskişehir halkına veya hemşerilerinize iletmek istediğiniz bir mesaj var mı?

Eskişehir bizim yaşadığımız şehir. Türkiye'nin en güzel şehirlerinden birisi. Biz burada yaşıyoruz ve Eskişehir'de bir takım problemler olabilir. Tabii bunları aşmak lazım. Biz yerel yönetimlere, merkezi yönetimlere her zaman destek veririz bu konuda. Çünkü Eskişehir insanı eğitimde, kültürde, sanatta iyi derecelerdedir. Bunun biz örneklerini yaşıyoruz. Eskişehir bizim içindir, bizimle güzeldir. Ve Sivrihisarlılarla bağlantısını koparmamak şartıyla Eskişehir’le ilgili burada tarafımıza her türlü yöneltilebilecek bir destek yahut da herhangi bir istek olursa biz hazırız diyoruz.